Porta corredora

Aquest projecte l’han realitzat els alumnes de 3r d’ESO entre els mesos de maig i juny d’aquest curs 16-17. Fent servir fusta com a material principal, es tractava de construir un mecanisme on a partir de la posada en funcionament d’un motor elèctric, s’obrís una porta corredora amb l’ajut d’un sistema de vareta enroscada. Canviant la polaritat de les connexions o bé fent servir un commutador de dues posicions, es pot girar el sentit del motor i fer per tant que la porta es pugui obrir o tancar.

Els vídeo que trobeu a continuació mostra el funcionament dels nou projectes realitzats.

porta corredora from Escola Proa on Vimeo.

Projecte de tecnologia

Pràctiques de Química

Amb l’objectiu de potenciar l’ús del nou laboratori, a l’inici d’aquest curs 16-17 hi havia la proposta d’anar amb més freqüència a fer pràctiques relacionades amb els continguts que s’anirien desenvolupant al llarg del curs a l’assignatura de Química de 1r de Batxillerat.

El resultat va ser la realització d’un total de tretze pràctiques, amb un contingut força variat, com ara la determinació del contingut de ferro en una pastilla per combatre l’anèmia, el caràcter àcid-base d’una sèrie de productes quotidians o l’estudi dels factors que determinen la velocitat d’una reacció química.

Els vídeos que trobeu a continuació mostren un resum de les pràctiques realitzades:

Pràctica 2. La pluja d’or from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 3. Reaccions en tub d’assaig from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 4. Anàlisi d’una pastilla per combatre l’anèmia from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 5. Anàlisi del contingut d’àcid acetilsalicílic en una aspirina from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 6. Llei de Graham from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 7. Preparació de dissolucions from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 8. Filtració del iodur de plom (II) from Escola Proa on Vimeo.

Practica 8. Separacio d’una mescla d’oli i aigua from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 10. Determinació del caràcter àcid-base de productes quotidians from Escola Proa on Vimeo.

 

Pràctica 11. Demostració experimental de la llei de Proust from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 12. Determinació de l’acidesa d’un vinagre comercial from Escola Proa on Vimeo.

 

Màquina d’efectes encadenats

Aquest projecte l’han realitzat els alumnes de 3r d’ESO entre els mesos de gener i abril d’aquest curs 16-17. A partir de materials senzills i fàcils d’aconseguir, com per exemple cartró, fusta i plàstics, i intentant reutilitzar-los en la mesura del possible, es tractava de construir una màquina on a partir del llançament d’una esfera metàl·lica o bales de vidre, aquestes produirien una sèrie d’efectes consecutius i en cadena, com ara baixar per una rampa, bolcar unes fitxes de dominó, encendre uns llums o bé activar un motor el qual a la seva vegada accionaria algun altre mecanisme.

Els vídeo que trobeu a continuació mostra el funcionament dels catorze projectes realitzats.

MAQUINES TECNOLOGIA from Escola Proa on Vimeo.

 

Canal de pràctiques de Química

A l’assignatura de Química de 1r de Batxillerat, en començar aquest curs 16-17 ens vam marcar com a objectiu  anar sovint al laboratori o almenys fer-ho amb més freqüència en relació a cursos anteriors.

Consideràvem que s’havia de potenciar l’ús de les noves instal·lacions de que disposem des de fa dos cursos, i per altra banda, que és una forma de millorar l’aprenentatge per part dels alumnes en aquesta matèria experimental.

Com a resultat de totes les experiències que anem fent hem engegat un canal de youtube on trobareu els seus vídeos. Són els alumnes precisament, els que de manera rotatòria s’encarreguen de gravar i preparar un vídeo per a cada pràctica que fan.

https://www.youtube.com/channel/UCk5lTTO33g97gy-cui3Tw1g?spfreload=10

Creixement de cristalls

Els nois i noies de 2n d’ESO hem estat treballant les dissolucions al laboratori. Hem fet dissolucions saturades de clorur sòdic i hem obtingut cristalls de sal deixant evaporar el dissolvent, tal com passa a les salines.
Hem après la importància del temps i el repòs en la formació d’un bon cristall.
Aquí teniu una mostra dels nostres cristalls vistos a través de la lupa binocular.​

H4CKING TH3 C0D3

Els alumnes de 4t d’ESO hem estat unes quantes sessions desxifrant el codi genètic.

 

Sense saber ben bé què era, el Quim ens va proposar desxifrar una sèrie de lletres consecutives, ordenades d’una forma desconeguda. Tot i que al principi ens va semblar molt estrany, donant-li un parell de voltes i col·laborant entre equips hem pogut resoldre el codi satisfactòriament.

 

No hi ha res millor que el treball en equip! Niremberg i Khorana estarien orgullosos de nosaltres per haver replicat el seu descobriment del 1961.

 

El procés del muntatge de la nova caseta del pati

Uns alumnes de 4t d’ESO van ajudar a muntar la nova caseta de fusta que hi ha al pati gran. A continuació ens expliquen com ho van fer.

Primer vam llegir les instruccions i subratllar el més important. Quan vam obtenir el material vam separar cada part en grups i vàrem revisar que estigués tot i en bon estat.

Un cop vam tenir-lo tot organitzat, vàrem començar a fer el terra de la caseta,les parets i per últim el sostre.

Un cop vam tenir tota l’estructura de la caseta, ens vàrem partir en dos grups, uns ens vam posar a envernissar-la per protegir-la de la pluja i la temperatura i també perquè quedés més maca. Mentrestant, els altres companys anaven fent les finestres i els últims retocs del sostre.

Experièncias sobre densitat

Els alumnes de 2n d’ESO, a l’hora de laboratori, hem treballat les densitats dels líquids i hem fet un experiment. Hem fet columnes de líquids de diferents densitats, ordenades de forma que a baix hi havia el més dens i els de més amunt tenien menys densitat i les hem aprofitat per conèixer les densitats d’alguns sòlids.

Núria N.

Descobrim el laboratorio de física i química

Aquest any hem començat el laboratori a l’espai d’abaix de l’aula de tecnologia, on hem començat a aprendre com utilitzar el matràs, la proveta, la pipeta…
La primera activitat ens ha portat a pensar en quants instruments i quantes proves s’han de fer servir per  mesurar una gota d’aigua! Com ja es veu, aquest any serà més experimental i ens podrem apropar més a la química i a física. Serà molt entretingut!
Max Puente Piró.