MEGAFONIA MUSICAL: “LA PRESÓ DEL REI DE FRANÇA” + “TAKE THE A TRAIN”

CANÇONS AMB HISTÒRIA

Aquesta setmana escoltarem dues cançons que tenen una gran història al darrere!

Entrarem a l’escola amb “La presó del rei de França”, en la seva versió instrumental del grup santsenc Companyia Elèctrica Dharma (“Catalluna”, 1983). El tema musical sembla provenir del segle XVI, quan es cantava amb lletra referint-se al rei Francesc I qui va ser vençut i fet presoner a la Batalla de Pavia el 1525. Es creu que d’ençà la cançó era cantada llavors pels exèrcits catalans. El simbolisme i la fama d’aquesta cançó creixen arrel de l’adopció d’aquesta com a un dels himnes del Barça, passant a ser una melodia corejable i oblidant-ne la lletra. El seu caràcter festiu i reivindicatiu l’ha convertida també en un dels himnes del catalanisme contemporani, fent que sigui habitual sentir-la en manifestacions a favor de la independència dels Països Catalans. Entre els instruments que interpreten la cançó podem sentir clarament una tenora, un instrument tradicional català utilitzat sobretot en la cobla. La proposta d’aquesta cançó és de la família de l’Arnau Janariz-Lara (P3). Moltes gràcies!

Sortirem per la tarda amb “Take the A Train”, un dels clàssics del jazz més versionats de la història que va dur a la popularitat Duke Ellington als anys 40. Com ens explica en Lluís Mata, pare del Bru (P3), és un d’aquells casos en què la velocitat (en aquest cas del tren) es pot sentir en el ritme mateix de la melodia i l’acompanyament de baix. La història d’aquesta cançó sorgeix d’una anècdota quotidiana: la va començar a escriure Billy Strayhorn quan Duke Ellington el va convidar a casa seva a Harlem per unir-se a la seva banda. Amb les indicacions que li va donar per arribar-hi en metro va néixer el títol ( “Agafa la línia A” ) i fins i tot la lletra [ “Si perds el tren A / descobriràs que has perdut la manera més veloç d’arribar a Harlem / …”] i una melodia trepidant. De les múltiples versions que se n’han fet ens en proposa una de les més contemporànies a càrrec de la cantant Nikki Yanofsky. Moltes gràcies per explicar-nos aquesta curiosa història!

Aquestes dues noves cançons ja han estat incloses a la llista d’Spotify de la Megafonia Musical de Proa. Descobreix-la!!

Un comentari a “MEGAFONIA MUSICAL: “LA PRESÓ DEL REI DE FRANÇA” + “TAKE THE A TRAIN”

1. Jo ja sóc fan de la megafonia musical de fa molt, però la llista de spotify ho trobo un regal com una catedral.
    Genial!

Els comentaris estan tancats.