Comencem un nou curs 17-18

Els alumnes de l’ESO ja han començat el curs rebuts pels seus tutors. Els desitgem que tot els vagi molt bé i aprenguin molt!!!

Porta corredora

Aquest projecte l’han realitzat els alumnes de 3r d’ESO entre els mesos de maig i juny d’aquest curs 16-17. Fent servir fusta com a material principal, es tractava de construir un mecanisme on a partir de la posada en funcionament d’un motor elèctric, s’obrís una porta corredora amb l’ajut d’un sistema de vareta enroscada. Canviant la polaritat de les connexions o bé fent servir un commutador de dues posicions, es pot girar el sentit del motor i fer per tant que la porta es pugui obrir o tancar.

Els vídeo que trobeu a continuació mostra el funcionament dels nou projectes realitzats.

porta corredora from Escola Proa on Vimeo.

Projecte de tecnologia

Pràctiques de Química

Amb l’objectiu de potenciar l’ús del nou laboratori, a l’inici d’aquest curs 16-17 hi havia la proposta d’anar amb més freqüència a fer pràctiques relacionades amb els continguts que s’anirien desenvolupant al llarg del curs a l’assignatura de Química de 1r de Batxillerat.

El resultat va ser la realització d’un total de tretze pràctiques, amb un contingut força variat, com ara la determinació del contingut de ferro en una pastilla per combatre l’anèmia, el caràcter àcid-base d’una sèrie de productes quotidians o l’estudi dels factors que determinen la velocitat d’una reacció química.

Els vídeos que trobeu a continuació mostren un resum de les pràctiques realitzades:

Pràctica 2. La pluja d’or from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 3. Reaccions en tub d’assaig from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 4. Anàlisi d’una pastilla per combatre l’anèmia from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 5. Anàlisi del contingut d’àcid acetilsalicílic en una aspirina from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 6. Llei de Graham from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 7. Preparació de dissolucions from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 8. Filtració del iodur de plom (II) from Escola Proa on Vimeo.

Practica 8. Separacio d’una mescla d’oli i aigua from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 10. Determinació del caràcter àcid-base de productes quotidians from Escola Proa on Vimeo.

 

Pràctica 11. Demostració experimental de la llei de Proust from Escola Proa on Vimeo.

Pràctica 12. Determinació de l’acidesa d’un vinagre comercial from Escola Proa on Vimeo.

 

Màquina d’efectes encadenats

Aquest projecte l’han realitzat els alumnes de 3r d’ESO entre els mesos de gener i abril d’aquest curs 16-17. A partir de materials senzills i fàcils d’aconseguir, com per exemple cartró, fusta i plàstics, i intentant reutilitzar-los en la mesura del possible, es tractava de construir una màquina on a partir del llançament d’una esfera metàl·lica o bales de vidre, aquestes produirien una sèrie d’efectes consecutius i en cadena, com ara baixar per una rampa, bolcar unes fitxes de dominó, encendre uns llums o bé activar un motor el qual a la seva vegada accionaria algun altre mecanisme.

Els vídeo que trobeu a continuació mostra el funcionament dels catorze projectes realitzats.

MAQUINES TECNOLOGIA from Escola Proa on Vimeo.

 

Col·laboració amb l’ONG Alkaria

El projecte guanyador d’aquesta any dins de la matèria d’emprenedoria ja s’està materialitzant. Recordem que es va projectar la col·laboració amb l’ONG Alkaria per instal·lar una placa solar a Koundara Kaba, un poble del Senegal amb el qual l’escola col·labora des de fa temps. També s’aprofitarà per posar llum exteriora l’escola d’allà.Seràla primera escola amb llum del poble.

Un grup de representants de l’ONG hi ha anat i Proa ja és present en aquell indret.

Club de lectura:”La casa de l’àngel de la guarda”

Dilluns passat un grup d alumnes de 1r ESO i de forma voluntària van formar part d un club de lectura al voltant de la novel.la La casa de l ‘àngel de la guarda de la Kathy Clark. Vs ser conduït i dinamitzat per l Àlex Gimeno i va ser una estona molt agradable on vam compartir impressions i emocions sobre el llibre q havíem llegit.

Viatgem al Senegal (via Skype…)

Novament, els alumnes de 4t d’ESO experimenten activament el significat del concepte cooperació. Aquest cop, a través de l’ONG ALKARIA, que ens ha ofert una xerrada sobre què vol dir i per què és necessària la cooperació internacional i ens ha facilitat el contacte per Skype amb el director de l’escola senegalesa de Koundara Kaba que rebrà l’ajuda econòmica necessària per instal·lar unes plaques solars que els permetrà disposar d’electricitat en el seu dia a dia. I tot això fruit de la iniciativa de 4 dels nostres alumnes, que, a més de fer un treball excepcional d’emprenedoria, han volgut fer extensiva l’experiència a tots els seus companys de curs! Sensacional!

Projecte Antàrtida (ESO1)

El passat divendres 26 de Març els alumnes de 1rt d’ESO, dins del marc educatiu del projecte de l’Antàrtida, van rebre una iniciativa per part de l’Alfons i de l’Eduard, a mode de xerrada, sobre les aurores boreals, fenomen que es produeix als pols terrestres. Cal recordar que aquests dos professors enguany han estat a l’Àrtic.

La xerrada es va dividir en una part didàctica de la geografia de la regió, la situació social actual i la història (mites i llegendes) del fenomen de l’aurora per passar a una part més científica.

Un cop acabada la xerrada es va donar pas a preguntes per part de l’alumnat.

Van ser molt interessants:

“És possible generar aurores de manera artificial?” Aquest podria seru un bon treball de recerca de batxillerat. Certament seria complicat aconseguir un feix d’electrons o protons.

“I si com a escola ens mobilitzem per cercar una llavor autèntica de Catalunya i contactar amb el Global Seed Vault de Longyearbyen, Svalbard?” Si ho aconseguim podriem organitzar el viatge per anar-hi!

Alumnes solidaris

Els actes de Sant Jordi a Proa donen els seus fruits. Dijous passat al matí vam anar a fer donació dels diners que els alumnes voluntaris de 4t d’ESO van recollir gràcies a les parades que van muntar durant de diada del 22 d’abril.

Les associacions amb les que han col·laborat (Amics de la Gent Gran i Yamuna) estan encantades amb la iniciativa dels nostres alumnes i celebrem que hi hagi joves amb tanta consciència social i amb tantes ganes de fer del nostre món, un món millor.

Felicitats i moltes gràcies Nois!

Physical Anthropology

Els alumnes de 4t d’ESO han estat treballant l’evolució humana des del punt de vista de l’antropologia física. En concret, hem fet servir la paleoantropologia (del grec, παλαιός, paleos, “antic”; άνθρωπος, anthropos, “ésser humà”; i λογος, logos, “coneixement”) com a excusa per aprendre una mica més dels nostres avantpassats fent servir el registre fòssil.

Com volíem posar-nos en la pell d’un paleobiòleg, hem creat els nostres propis fòssils d’homínids a partir de dissenys impresos en 3D i amb argila blanca. Fins i tot hem fet una petita excavació. Tota una aventura al més pur estil Indiana Jones.

 

Physical Anthropology- Understanding human evolution – ESO 4 – Escola PROA from Escola Proa on Vimeo.